28th Ji.hlava International Documentary Film Festival
Underground
synopsis
One of Ságl’s few non-documentary films captures the underground scene in one static shot showing a never-ending mass of people emerging from the escalator in the Prague metro. Although it is clearly a structural film – a fixed composition with several layers of motion – Ságl also uses it to explore social issues. The mass of commuters is carried forward by a seemingly unstoppable force without any chance of escaping the flow of people – an image of early Normalization in the 1970s. The film was repeatedly projected as a visual accompaniment to concerts by the Plastic People.biography
Jan Ságl (1942) je považován za dvorního fotografa undergroundu 60. a 70. let. Jeho práce s filmovou kamerou je ohraničena lety 1971–74, během nichž natočil celkem 12 krátkých filmů. Na počátku byla Super-8 kamera pořízená s přispěním Jiřího Koláře. Tu chápal jako extenzi své tehdejší fotografické praxe. Jistou dobu pak fotografoval a točil zároveň výjevy ze života undergroundu, koncerty, happeningy. Jeho dokumentaristický přístup nese silné stopy fotografické praxe, natáčí a komponuje s jistotou, téměř bez výjimky střihá přímo v kameře. Díky pohybu v uzavřené komunitě je jeho přístup důvěrný, často proniká objektivem a ručním reflektorem do bezprostřední blízkosti aktérů událostí a strhujícím způsobem tak zachycuje atmosféru podzemní kultury. Druhou polohou jsou jeho filmy autorské, v nichž volně navazuje na formy land artu a strukturální tendence amerického filmu.more about film
director: | Jan Ságl |
photography: | Jan Ságl |
editing: | Jan Ságl |